La bella Italia!!! Wyjazd uczniów i nauczycieli ZS3 w ramach akredytacji szkolnej Erasmus+

8 czerwca 2024

Na przełomie maja i czerwca 2024 roku w ramach funduszy europejskich Programu Erasmus+ 33 uczniów liceum ogólnokształcącego Zespołu Szkół Nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Wyszkowie uczestniczyło w 2-tygodniowych zajęciach edukacyjnych w Instituto d’Istruzione Superiore „Duca degli Abruzzi” w Padwie pod opieką nauczycieli: pani Anety Augustynik, pani Elwiry Sawicz – Bakuły i pani Izabeli Zbrzeźniak. W projekcie uczestniczyli również nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących; Dorota Nizińska, Agnieszka Steczkowska, Katarzyna Szymańska i Monika Orłowska -Więch, które realizowały program job shadowing i kursów szkoleniowych. Projekt był koordynowany przez panią Anetę Augustynik i panią Elwirę Sawicz – Bakułę.

Przed wyjazdem uczniowie i nauczyciele odbyli także cykl 40 godzin zajęć językowych (z j. angielskiego i włoskiego), kulturoznawczych i psychologicznych.

Głównym celem projektu było rozbudzanie postaw badawczych i innowacyjnych uczniów liceum o profilu lingwistycznym, ekonomicznym, prozdrowotnym, ekologicznym i informatycznym oraz poznanie historii i kultury Włoch i kształcenie umiejętności językowych. tj. posługiwanie się językiem angielskim i włoskim oraz funkcjonowanie w środowisku wielokulturowym. Wybrani uczniowie naszej szkoły, którzy wyjechali do Włoch w związku z Akredytacją Erasmusa w dniach 25.05.2024r. – 08.06.2024r. – trafili do przytulnej i urokliwej miejscowości na południu Włoch w okolicach Padwy – Abano Terme.

W pierwszym tygodniu uczestnicy realizowali indywidualnie zadania w ramach zajęć lekcyjnych w szkole partnerskiej, gdzie rozwijali swoje umiejętności i kompetencje językowe, społeczne i edukacyjne. Podczas pierwszej wizyty w szkole Duca Degli Abruzzi w San Bernardo uczniowie przedstawili filmiki prezentujące szkołę polską i szkołę włoską, a następnie zapoznali się ze swoimi rówieśnikami, z którymi pracowali w małych grupach roboczych. Odbywały się zajęcia pozwalające poznać przydatne słownictwo i zwroty w języku angielskim i włoskim. Poza tym grupa integrowała się w ramach zajęć sportowych (siatkówka, badminton, piłka nożna), w czasie których uczyła się współpracy, budowania więzi, systematyczności oraz pozycji lidera w zespole.

Uczniowie mieli również okazję uczestniczyć w zajęciach z turystyki zapachowej podczas zwiedzania klasztoru benedyktynów w Padwie. Uczestnicy mobilności brali także udział w spotkaniu z polskimi studentami Uniwersytetu Padewskiego, na którym pracowali, zbierając informacje na temat wymian zagranicznych oraz odbywali zajęcia kulturowe z historii i WOS-u w zakresie budowania więzi międzykulturowych i współpracy międzynarodowej. Motto, które towarzyszyło temu spotkaniu, brzmiało: „Do spełnienia marzeń najważniejsza jest pasja!”. Podczas jednej z kolejnych wizyt w szkole uczniowie odbywali warsztaty z sadzenia roślin oraz poznali historię polsko-włoskiej współpracy w ramach hodowli kury czubatki. W trakcie wszystkich zajęć każdy z uczniów był przypisany do rożnych klas i rówieśników, co umożliwiło indywidualny rozwój oraz realizację zaplanowanego programu, dopasowanego do danego ucznia.

Poza tym uczestnicy wyjazdu odbyli kilka popołudniowych wycieczek w ramach programu kulturowego. Grupa zwiedziła miasto Chioggia, zwane „małą Wenecją”, gdzie spacerowała typowymi włoskimi uliczkami oraz zobaczyła stary rynek miasta. Innego dnia odbyło się zwiedzanie bazyliki świętego Antoniego w Padwie, patrona miasta. Przewodniczka opowiedziała wiele ciekawych historii z życia świętego oraz pokazała przepiękną architekturę zabytkowej budowli, w której złożone są szczątki i relikwie św. Antoniego. Uczniowie mieli również okazję zdobyć szczyt Monte Ortone, na którym miało dojść w XV wieku do objawień maryjnych.

W czasie weekendu nasi uczniowie zwiedzili Weronę. Młodzież miała okazję zobaczyć wszystkie główne zabytki pochodzące z różnych epok historycznych – Piazza Bra wraz z rzymskim Amfiteatrem, Piazza della Erbe, Dom Julii oraz wiele innych. Jednak nie był to jedyny punkt naszego wyjazdu, gdyż po poznaniu najciekawszych zabytków i atrakcji tego miasta grupa wybrała się do Sirmione, aby podziwiać malownicze widoki Jeziora Garda. Był to, bez cienia wątpliwości, fantastyczny dzień wypełniony wieloma atrakcjami! W sobotę po południu przybył do nas – w ramach wizyty monitorującej – dyrektor ZS3 pan Adam Mickiewicz oraz pani Lidia Chmielewska – pedagog szkoły.

W niedzielę uczniowie wraz z opiekunami i delegacją zwiedzali Wenecję – malownicze miasto na wodzie, w którym ruch odbywa się głównie pieszo lub kanałami. Niepowtarzalny klimat tworzyły tu urokliwe gondole, pływające między budynkami miasta. Pani przewodnik oprowadzała grupę wąskimi uliczkami, a uczniowie zobaczyli główne atrakcje turystyczne Wenecji (Plac Świętego Marka wraz z Bazyliką, Most Rialto, Most Westchnień oraz wiele innych). Grupa poznała wiele ciekawych historii o mieście. Pomimo tego, że Wenecja to miejsce odwiedzane przez miliony turystów, nie traci ona swego uroku. Każda uliczka dostarczała nowych wrażeń, a uczniowie mogli zaobserwować życie rodowitych mieszkańców tej części Włoch (regionu Veneto). Bez wątpienia ten dzień zapisze się w pamięci uczniów na długo!

W drugim tygodniu nasi uczniowie również odbywali zajęcia w szkole partnerskiej Duca Degli Abruzzi w San Bernardo. Dla grupy były prowadzone między innymi zajęcia rozbudzające postawy badawcze, bazujące na rozwoju kreatywności plastycznej. Poza tym uczniowie poznawali nowe słownictwo w języku angielskim i włoskim, dzięki czemu rozwinęli swoje indywidualne umiejętności językowe. Uczniowie z włoskiej szkoły, pracując w grupach z polskimi rówieśnikami, opowiadali o swoich obowiązkach związanych z dbaniem o teren szkolny. Nasi podopieczni mieli również za zadanie stworzyć plakaty odpowiadające na pytanie „Co daje nam wyjazd na Erasmusa?”. Pozwoliło to uczniom rozbudzić postawy innowacyjne, opierające się na wizualizacji przestrzennej. Podczas odbywania zajęć w szkole prowadzone były również gry integracyjne, które budowały kreatywność w zespole oraz zacieśniały więzi między uczestnikami. Podczas jednych z zajęć, odbywających się w muzeum MUCE Galzignano, uczniowie uczyli się poznawania świata wszystkimi zmysłami oraz odbyli tam zajęcia kulturowe na temat współpracy międzynarodowej w zakresie sztuki.

Poza tym również kadra realizowała swoje zadania związane z własną mobilnością, które opierały się na obserwacji pracy pozwalającej rozwinąć postawy badawcze bazujące na doświadczeniach kadry szkoły partnerskiej podczas lekcji ogólnych. Nauczyciele wykorzystywali język angielski w praktyce, komunikując się z kadrą i uczniami ze szkoły partnerskiej. Kadra poznała innowacyjne metody nauczania, pozwalające na kreowanie wśród młodzieży umiejętności podejmowania decyzji i rozwijania kreatywności.

Nasi uczniowie w drugim tygodniu mieli również okazję odbyć kilka popołudniowych wycieczek. Jednego dnia grupa odwiedziła Vincenzę, gdzie zwiedzała urokliwe miasteczko oraz wzięła udział w konkursie na temat słynnego architekta Andrei Palladio. Innego dnia odbyła się wycieczka do Arqua Petrarca, gdzie uczniowie degustowali typowe produkty Wzgórz Euganejskich, w tym oliwę z oliwek. Ostatniego dnia odbyło się oficjalne zakończenie, na którym całej grupie zostały wręczone certyfikaty potwierdzające ukończenie praktyk. Był to dobry moment na podsumowanie wyjazdu oraz ewaluację nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Podczas pożegnań nie zabrakło łez oraz podziękowań dla kadry i całego zespołu.

Te dwa tygodnie można uznać za naprawdę udane i bardzo owocne! Doświadczenia oraz wspomnienia zdobyte we Włoszech na pewno zostaną z naszymi uczestnikami jeszcze na długo w pamięci.

Arrivederci!

Julia Stadnik z kl. III LL
Aneta Augustynik – koordynator projektu

Odnośniki