Lekcja w kinie – czym jest intertekstualność?
Uczniowie klas: 1TE/TR, 2TE/TR, 4TE, 1LEb, 1LZ, 2LL, 3LE, 4LE oraz 4LZ wspólnie z nauczycielami ZS3: panią Karoliną Mickiewicz, Emilią Pietrzykowską, Agnieszką Kamińską, Wiolettą Kosińską, Agnieszką Michalik, Renatą Hyrycz, Agnieszką Steczkowską, Justyną Zawieruchą i panem Arturem Szydlikiem wybrali się do Wyszkowskiego Ośrodka Kultury „Hutnik” na „Lekcję w kinie” zorganizowaną przez Centrum Edukacji Filmowej.
Spotkanie składało się z dwóch części: wykładu multimedialnego „W gąszczu tekstów, czyli intertekstualność w kinie” oraz projekcji filmu. Wykład poprowadziła pani Katarzyna Osipuk – aktorka Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, która na początku wyjaśniła, czym jest sama „intertekstualność”. Jest to pojęcie wywodzące się od Julii Kristevej i oznacza badanie relacji pomiędzy poszczególnymi tekstami kultury, ich wzajemne przenikanie się.
Uczniowie mieli okazję poznać specjalistyczne terminy związane z filmem, do których należały m.in. pastisz, parodia, aluzja, spin-off czy crossover. Prowadząca, aby zobrazować omawiane treści, posłużyła się fragmentami filmów i seriali. Zgromadzona na sali młodzież brała aktywny udział w spotkaniu, z chęcią odpowiadając na zadawane przez prelegentkę pytania. Uczestnicy mieli szansę wspólnie odkryć nawiązania do poszczególnych scen filmowych w innych ekranizacjach. Dowiedzieli się także w jaki sposób twórcy filmowi puszczają „oko” do widza oraz czym jest autotematyczność utworu.
Kolejnym punktem spotkania była projekcja filmu pt. „Earl i ja, i umierająca dziewczyna” w reż. Alfonso Gomeza-Rejona. Przedstawiona w nim została przyjaźń między Gregiem – skrytym w sobie, unikającym kontaktów z innymi ludźmi chłopakiem a chorą na raka Rachel. W filmie były ukryte sceny nawiązujące do innych, często kultowych filmów. Warto zauważyć, że pasją głównego bohatera było kino i nagrywanie własnych krótkometrażowych produkcji.
Uczniowie bardzo pozytywnie ocenili lekcję w kinie. Szczególnie entuzjastycznie wypowiadali się na temat multimedialnego wykładu, podkreślali także profesjonalizm prowadzącej oraz umiejętność zainteresowania uczestników omawianymi kwestiami.
Karolina Mickiewicz