tematy maturalne
TEMATY NA WEWNĘTRZNĄ CZĘŚĆ
EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
LITERATURA
- Obraz powstania warszawskiego w literaturze faktu. Omów zagadnienie na podstawie wybranych pamiętników i dzienników. Porównaj relacje.
- Przemiany wzorca wojownika i rycerza w kontekście historycznym. Zestaw i porównaj na wybranych przykładach z literatury różnych epok.
- Różne sposoby funkcjonowania tradycji homeryckiej w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Mistrzowie i uczniowie wśród twórców literatury. Przedstaw, ujawniające się w dziełach, związki między ich twórczością.
- Inspiracje twórczością Jana Kochanowskiego w literaturze późniejszych epok. Zaprezentuj temat na przykładzie wybranych utworów.
- Różne relacje między jednostką a zbiorowością w ujęciu twórców dwóch wybranych epok. Rozważ problem.
- Dialog twórców literatury z filozofami. Przedstaw problem na wybranych przykładach dzieł literatury dawnej lub/i współczesnej.
- Porównaj różnorodne ujęcia motywu utopii i antyutopii w wybranych utworach literackich.
- Topos drogi (homo viator). Zaprezentuj topos wędrówki, podróży na podstawie wybranych utworów literackich z przynajmniej trzech epok.
- Biografia poety romantycznego jako tworzywo literackie. Omów na wybranych przykładach.
- Polacy w satyrze i karykaturze literackiej. Przedstaw sposoby kreowania portretów.
- Przedstaw rolę lektur w kształtowaniu charakterów postaci literackich. Omów na wybranych przykładach.
- Przedstaw i porównaj literacki obraz miasta i jego mieszkańców w twórczości wybranych pisarzy różnych epok. Określ jego funkcje.
- Różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w wybranych utworach epickich lub/i dramatycznych różnych epok.
- Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcję konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
- Etos inteligenta i jego demaskacja. Przedstaw problem na wybranych przykładach tekstów kultury XIX i XX wieku.
- Tradycja literacka kontynuowana i odrzucana w literaturze dwudziestolecia międzywojennego. Omów na wybranych przykładach.
- Sposoby kreowania przestrzeni i czasu w twórczości Brunona Schulza. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ na wybranych przykładach, omawiając funkcje tego motywu w literaturze XIX i XX wieku.
- Odwzorowywanie świata, prowokacja, eksperyment artystyczny. Omów temat, posługując się wybranymi przykładami z literatury współczesnej (np. O. Tokarczuk, A. Stasiuk, T. Tryzna, P. Huelle).
- Rozważ zagadnienie, czy polski dramat współczesny stworzył swój typ bohatera. Omów problem w oparciu o przykłady literackie XX wieku.
- Zaprezentuj kreację bohatera i powrót do wartości w rzeczywistości socrealistycznej w wybranych utworach (np. M. Hłaski, T. Konwickiego, L. Tyrmanda).
- O „artystach przeklętych” – outsiderzy, „kaskaderzy literatury” – omów na wybranych przykładach utworów (np M. Hłaski, E. Stachury, R. Wojaczka, , H. Poświatowskiej).
- Zaprezentuj antyk jako źródło inspiracji twórców dwóch wybranych epok literackich.
- Zaprezentuj i porównaj różne ujęcia motywu gór w literaturze dwóch epok.
- Zaprezentuj eksperymenty lingwistyczne we współczesnej poezji polskiej (np. M. Białoszewski, S. Barańczak, T. Karpowicz, E. Lipska, poezja Brulionu – M. Świetlicki, J. Podsiadło).
- Groteska jako sposób wyrażania w literaturze tragiczności świata. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Folklor jako inspiracja dla pisarzy różnych epok. Omów, posługując się przykładami z różnych epok.
- Porównaj postawy bohatera tragicznego w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej.
- Sarmatyzm jako zjawisko kontrowersyjne. Omów problem na wybranych przykładach.
- Jaki wpływ na życie człowieka wywiera władza w państwie? Porównaj różne postawy bohaterów literackich.
- Omów funkcje przyjaźni jako motywu literackiego w wybranych utworach literackich.
- Przedstaw prawdę o człowieku fizjologicznym, wykorzystując wybrane utwory Młodej Polski a także wojny i okupacji.
- Jaką rolę odgrywają bohaterki kobiece w strukturze fabularnej utworu literackiego? Odpowiedz na podstawie analizy konkretnych przykładów literatury XIX i XX wieku.
- Scharakteryzuj podobieństwa i różnice w sposobie kreacji wielkich indywidualności literatury romantycznej.
- Przedstaw różne ujęcia motywu Arkadii w literaturze polskiej. Wykaż uniwersalność tego tematu.
- Omów motywy fantastyczne i ich funkcje w literaturze romantycznej.
- Porównaj poetykę dwóch wybranych grup poetyckich XX – lecia międzywojennego.
- Mity i legendy a literatura fantasy. Porównaj kreacje bohatera i inne aspekty świata przedstawionego.
- Omów funkcje motywu stroju na przykładzie wybranych utworów literackich z różnych epok.
- Kostium, maska, przebranie. Rozważ postawy bohaterów literackich ukrywających swą tożsamość.
- Obraz dworu szlacheckiego w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów jego funkcje.
- Człowiek i natura – omów różne funkcje motywu natury w wybranych tekstach literackich.
- Przedstaw motyw dojrzewania emocjonalnego na podstawie wybranych bohaterów literatury pięknej, uwzględniając znaczenie negatywnych doświadczeń w życiu człowieka.
- Motyw choroby duszy i ciała ukazany w literaturze. Omów zagadnienie i porównaj bohaterów, wykorzystując wybrane przykłady literackie.
- Kreacja bohaterów w wybranych utworach Fiodora Dostojewskiego i ich prototypy w biografii pisarza. Omów temat i porównaj bohaterów, w oparciu o wybrane przykłady literackie.
- Pisarze o Polsce i Polakach. Przedstaw i rozważ opinie o naszym narodzie, wyrażone w utworach literackich różnych epok.
- Różne sposoby wykorzystania tematu powrotu do lat dziecinnych w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
- Motyw lotu w literaturze różnych epok. Przedstaw i porównaj różne ujęcia, odwołując się do wybranych utworów literackich.
- Kreacja bohatera żydowskiego w różnych epokach. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane przykłady literackie.
- Wrzesień 1939. Porównaj sposoby przedstawiania pierwszych dni wojny w twórczości polskich poetów, zwracając uwagę na funkcję środków artystycznych. (W. Broniewski, K.K. Baczyński, A. Słonimski).
- Przedstaw rożne obrazy rewolucji i ich funkcje w utworach literatury XIX i XX wieku.
- Omów funkcję grozy i tajemniczości w wybranych dziełach prozatorskich XIX wieku.
- Systemy totalitarne, udokumentowane przez literaturę faktu. Omów i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Taniec jako odzwierciedlenie obyczajowości danego środowiska w określonym czasie. Omów na wybranych przykładach literackich.
- Od Juliusza Verne’a do autorów współczesnych. Analizując trzy wybrane przykłady, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
- Książka – nauczyciel, przyjaciel, burzyciel systemu wartości. Opierając się na wybranych przykładach wskaż wpływ lektur na życie i poglądy bohaterów literackich.
- W oparciu o wybrane dzieła literackie przedstaw kreacje bohaterów, którzy doświadczyli okrucieństw II wojny światowej i próbują odbudować świat wartości.
- Dokonaj analizy porównawczej rożnych sposobów prezentacji II wojny światowej w wybranych utworach polskiej literatury współczesnej.
- Motyw morza i jego funkcje. Omów i porównaj w oparciu o wybrane utwory literackie z różnych epok.
- Obraz XIX – wiecznej Rosji w literaturze polskiej. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane dzieła literackie.
- Literatura polska wobec holocaustu. Rozważ temat w oparciu o wybrane przykłady literackie.
- Różne odcienie ironii w poezji Wisławy Szymborskiej. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów poetki z różnych etapów twórczości.
- Drzewo – świadek i uczestnik życia bohaterów literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów dzieł z różnych epok.
- Jak się rodzą zbrodniarze? Na podstawie wybranych lektur wskaż, że literatura jest źródłem wiedzy o wpływie różnych czynników na degenerację jednostki.
- Biografia kluczem do odczytania twórczości w oparciu o sylwetkę wybranego autora.
- Zaprezentuj i porównaj różne ujęcia tematu małżeństwa, odwołując się do wybranych tekstów z dwóch epok literackich.
- Omów przyczyny samotności i rolę tego stanu w życiu bohaterów literackich. Wykorzystaj wybrane utwory.
- Różne typy bohatera romantycznego w literaturze. Omów i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Omów przemianę wewnętrzną jako motyw, określający osobowośc bohatera literackiego. Odwołaj się do wybranych tekstów.
- Studium ludzkiego charakteru w twórczości Stevena Kinga oraz w literaturze pięknej. Omów temat i porównaj kreacje, posługując się wybranymi przykładami.
- Funkcja grozy i tajemniczości w wybranych tekstach Stevena Kinga oraz w twórczości Szekspira lub dziełach romantycznych. Omów temat, przeprowadzając analizę wybranych utworów.
- Odwieczna walka dobra ze złem w literaturze fantasy. Omów problem, posługując się wybranymi przykładami literackimi. Odwołaj się do twórczości dwóch autorów.
- Motyw piłki nożnej w literaturze współczesnej. Omów i porównaj sposób prezentacji tematu, posługując się wybranymi przykładami reportaży, powieści, opowiadań i innych.
- Konflikt pokoleń jako temat często poruszany w literaturze różnych epok. Omów i porównaj jego przyczyny, odnosząc się do wybranych przykładów.
- Omów różne ujęcia motywu tańca w literaturze, odwołując się do wybranych przykładów.
- Porównaj postawy bohatera traicznego w literaturze romantycznej oraz dziełach Szekspira.
- Portret matki w literaturze. Omów i porównaj kreacje w oparciu o dowolne przykłady z literatury pięknej.
- Słowa Edwarda Stachury „Chodzę tu, chodzę tam, z tłumu ludzi zawsze sam” uczyń mottem rozważań o bohaterach, którzy doświadczyli samotności w tłumie.
- Przedstaw literacki obraz wsi i jej mieszkańców na podstawie literatury różnych epok.
- Człowiek w obliczu zagrożenia – zaprezentuj jego postawy, zachowania, wybory, odwołując się do różnych utworów literackich.
KORESPONDENCJA SZTUK
- Duchy, zjawy, świtezianki… Omów funkcje motywów fantastycznych w literaturze i sztuce na wybranych przykładach.
- Porównaj rolę sztuki i artysty na wybranych przykładach literackich i plastycznych dwóch- trzech epok.
- Koncepcja piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Przeanalizuj i porównaj wybrane dzieła.
- Współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i sztuce współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
- Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. T. Kantor, A. Wróblewski, T. Różewicz). Omów i zinterpretuj zjawisko na wybranych przykładach.
- Sztuka wobec niewyrażalnego. Zinterpretuj symbol jako środek wyrazu w poezji i malarstwie (na wybranych przykładach).
- Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H. Sienkiewicz i J. Matejko). Analiza porównawcza dzieł.
- Świat prowincji w opowiadaniach Brunona Schulza i obrazach Marca Chagalla (analiza porównawcza wybranych dzieł).
- Przywołując wybrane przykłady, rozważ rolę inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze i filmie.
- Dialog z tradycją romantyczną w literaturze XX wieku i filmie. Omów na wybranych przykładach.
- Przyroda – siła niszcząca czy sprzymierzeniec człowieka? Rozważ problem, odwołując się do literatury i sztuki różnych epok.
- Filmy wybranego reżysera (np. J. J. Kolskiego, A. Holland, T. Konwickiego, A. Wajdy, J. Hasa i in.) jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady.
- Omów funkcję brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Przedstaw różne ujęcia postaci kapłana w literaturze i sztuce.
- Skonfrontuj różne interpretacje wybranego powstania narodowego w literaturze i sztuce na wybranych przykładach.
- Przedstaw sarmatyzm jako światopogląd szlachty polskiej i jego literackie oraz artystyczne realizacje w wybranych tekstach kultury XVII i XVIII wieku.
- Omów różne ujęcia motywu piekła w literaturze i sztuce na wybranych przykładach.
- Przedstaw relacje między dziełami plastycznymi i literackimi Stanisława Wyspiańskiego. Wykorzystaj co najmniej 3 dramaty.
- Portret kobiety w literaturze i malarstwie XIX i XX wieku. Rozważ różne koncepcje kobiecego piękna na wybranych przykładach.
- Impresjonizm lub ekspresjonizm – zjawisko malarskie i literackie. Omów na wybranych przykładach i porównaj środki wyrazu właściwe dla każdej z tych dziedzin.
- Getto warszawskie w zagłada Żydów w literaturze i filmie. Omów temat, posługując się wybranymi przykładami.
- Odwołując się do wybranych przykładów z literatury i sztuki, omów różne ujęcia motywu bezdomności.
- Rodzina i jej wpływ na kreację bohatera. Omów i porównaj w oparciu o wybrane dzieła literackie, filmowe i malarskie.
- Ideał piękna męskiego na przestrzeni dziejów. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane przykłady z literatury i sztuki.
- Różnorodne ujęcia tego samego wydarzenia historycznego. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty kultury.
- Przedstaw przyczyny i formy zainteresowań kulturą orientu. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady literackie i dzieła plastyczne.
- Reinterpretacja wybranego mitu antycznego. Scharakteryzuj sposoby przekształceń mitu na wybranych przykładach literatury i sztuki różnych epok.
- Motyw wesela w wybranych tekstach kultury. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o dowolne przykłady.
- Różne obrazy Boga w wybranych tekstach kultury. Dokonaj analizy porównawczej w utworach literackich, dziełach malarskich i filmowych.
- Omów i porównaj sposoby prezentacji zbrodni katyńskiej w literaturze i sztuce, interpretując wybrane przykłady z dziedzictwa kultury.
- Miłość w czasach wojny. Porównaj i przeanalizuj różne sposoby ujęcia tego problemu w wybranych tekstach kultury.
- Topos ogrodu w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Parodia rzeczywistości PRL – u. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane teksty kultury.
- Problem żydowski czyli tragedia wyobcowania w literaturze, publicystyce i filmie. Omów problem w oparciu o wybrane dzieła.
- Ludzie pracy XIX i XX wieku w literaturze i malarstwie. Omów i porównaj w oparciu o wybrane dzieła.
- Ukaż różne sposoby ujęcia motywu zwierzęcia w literaturze i sztuce na wybranych przykładach.
- Rola motywów muzycznych w utworach literackich i innych tekstach kultury. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
- Motyw matki cierpiącej. Omów temat i porównaj jego ujęcia, analizując wybrane dzieła literackie i malarskie lub filmowe.
- Sceny z życia świętych w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne ujęcia tematu, odwołując się do wybranych przykładów.
- Syberia jako motyw literacki i malarski. Omów i porównaj różne ujęcia tego tematu, posługując się wybranymi przykładami.
- Różne wizerunki śmierci w literaturze i sztuce. Dokonaj analizy porównawczej, odwołując się do wybranych tekstów kultury. Sformułuj wnioski.
- Wizerunek zła w literaturze i sztuce. Omów i porównaj sposoby ujęcia tematu, posługując się wybranymi przykładami.
- Obrazy wsi w literaturze i sztuce. Omów i porównaj sposoby ujęcia tematu, posługując się wybranymi przykładami.
- Afrodyta – Wenus. Przedstaw motyw mitycznej Bogini Piękności w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
- Przedstaw różne wizerunki dziecka w literaturze i sztuce. Omów ich funkcje w oparciu o wybrane przykłady.
JĘZYK
- Funkcje gry językowej w tekstach kabaretowych. Rozważ zagadnienie na wybranych przykładach.
- Język wyznań miłosnych dawniej i dziś. Omów na wybranych przykładach z literatury.
- Stylizacja biblijna i jej funkcje. Zaprezentuj zagadnienie , odwołując się do tekstów literackich z różnych epok.
- Językowe kształtowanie świata w poezji. Funkcje środków artystycznych . Omów na podstawie analizy utworów wybranego artysty.
- Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.
- Zaprezentuj komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
- Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje na przykładzie literatury współczesnej.
- Przedstaw przykłady twórczego wykorzystania języka mówionego w literaturze pięknej.
- Funkcje stylizacji modlitewnych w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- Zaprezentuj sztukę przemawiania jako motyw literacki na przykładzie wybranych tekstów np. renesans, barok, oświecenie.
- Język prasy. Omów różne odmiany stylu publicystycznego (na konkretnych przykładach).
- Zapożyczenia językowe. Omów problem i oceń zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim.
- Perswazyjne funkcje języka na przykładach tekstów propagandowych wybranego okresu historycznego (np. stalinizmu).
- Język komentatorów sportowych. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady.
- Zapożyczenia językowe. Omów problem i oceń zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim. Dlaczego niektóre wyrazy stają się modne? Zanalizuj ten problem w oparciu o współczesną polszczyznę.
- Język reklamy. Dokonaj charakterystyki tekstów reklamowych z ostatnich lat (2011/2012) ze szczególnym uwzględnieniem funkcji przekazów i środków perswazji.
- Manifesty w tekstach utworów rockowych lub hip – hopowych. Przedstaw obraz świata i omów językowe środki wyrazu, odwołując się do wybranych przykładów.
NOWE TEMATY !!!
- Motyw przemijania w literaturze i muzyce. Wskaż jego funkcje i sposoby kreowania w wybranych utworach obu dziedzin sztuki.
- Kobieta zbuntowana. Przedstaw jej wizerunek w literaturze różnych epok i oceń zasadność buntu.
- Inspiracja ludowością w literaturze. Porównaj teksty polskiego romantyzmu i japońskiej epoki Edo.
- Obraz wojny na podstawie twórczości S. Ambrose’a i kreacji filmowej S. Spielberga. Zaprezentuj temat i dokonaj porównania.
- Motyw starego człowieka w literaturze. Omów i porównaj w oparciu o przykłady z wybranych epok.
- Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj temat na podstawie wybranych tekstów kultury.
- Mity, legendy oraz Biblia jako inspiracja do tworzenia gier komputerowych. Porównaj kreacje postaci i inne aspekty świata przedstawionego.
- „Dlatego też wypowiedzieliśmy walkę na śmierć i życie…” – czyli o bohaterskiej postawie i motywacji do dalszej walki żołnierzy wyklętych. Zaprezentuj temat, wykorzystując wybrane pamiętniki, listy, grypsy itp. z tamtych lat.
- Omów zagadnienie relacji między ojcem a synem, wykorzystując wybrane przykłady z różnych epok literackich.
- Śmierć a pragnienie nieśmiertelności w literaturze fantasy. Zaprezentuj temat, wykorzystując teksty trzech różnych autorów.
- Kino autorskie jako zjawisko kulturowe. Omów zagadnienie w odniesieniu do twórczości wybranego reżysera (np. M. Koterski, W. Allen, J. J. Kolski, Q. Tarantino).
- Omów zjawiska heroizacji i deheroizacji bohaterów w czasach II wojny światowej, wykorzystując wybrane przykłady literackie.
- Dominacja kobiet nad mężczyznami w literaturze. Omów zagadnienie i porównaj na przykładzie tekstów z wybranych epok
- Cechy charakterystyczne big-beatu i interpretacja twórczości romantycznych poetów w wykonaniu Czesława Niemena. Przeanalizuj świat wartości wykreowany w wybranych tekstach.
- Powstania narodowe jako temat literatury i sztuki. Porównaj wybrane dzieła literackie i malarskie.
- Źródła motywacji do walki bohaterów światowej czołówki bokserskiej na przykładzie książek i filmów biograficznych.
- Antyutopia jako wizja współczesnego świata w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Motyw samobójstwa w literaturze. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane teksty z różnych epok.
- Książka – nauczyciel, przyjaciel, burzyciel systemu wartości. Opierając się na wybranych przykładach wskaż wpływ książek na życie i poglądy współczesnego człowieka.
- Motyw przemijania w literaturze. Wskaż jego funkcje i sposoby kreowania w wybranych utworach.
- W poszukiwaniu autorytetów. Na podstawie wypowiedzi literackich bądź publicystycznych określ czy dana postać (Jan Paweł II) może być traktowana jako wzór do naśladowania.
- Wpływ pieniądza na życie bohaterów literackich. Omów problem i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Motyw zdrady i jego funkcje w dziełach literackich. Omów problem i porównaj na podstawie wybranych tekstów z różnych epok.
- Motyw samobójstwa w literaturze. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane teksty z różnych epok.
- Scharakteryzuj motyw rozstania i omów jego znaczenie, posługując się wybranymi przykładami z różnych dzieł literackich.
- Obraz Szatana w literaturze i sztuce. Przedstaw zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Relacje między Żydami a przedstawicielami innych nacji. Omów temat w oparciu o wybrane przykłady literackie.
- Sąd Ostateczny jako motyw, obecny w literaturze i sztuce. Przedstaw jego różne ujęcia w wybranych dziełach.
- Holocaust w literaturze i sztuce. Dokonaj omówienia i oceny tego zjawiska w oparciu o różne teksty kultury.
- Pochodzenie i znaczenie nazw miejscowych twojego regionu. Dokonaj analizy tematu w oparciu o wybrane przykłady.
- Bezdomność w literaturze i sztuce. Omów i porównaj na podstawie wybranych dzieł.
- Kobieta piękna, władcza, zdradziecka, próżna – przedstaw sposoby kreowania postaci kobiecych na podstawie analizy przykładów z różnych epok literackich.
- Scharakteryzuj przyczyny i oceń skutki mezaliansów, zaprezentowanych w literaturze XIX i XX wieku. Odwołaj się do wybranych przykładów.
- Motyw ojca w literaturze. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Naród polski a walka narodowowyzwoleńcza. Oceń postawę społeczeństwa wobec tego problemu, odwołując się do wybranych tekstów epoki romantyzmu.
- Portret kata na przestrzeni wieków. Omów i porównaj kreacje, odnosząc się do wybranych tekstów literackich.
- Dzieci żydowskie czasu holocaustu. Omów i porównaj różne kreacje żydowskich bohaterów dziecięcych w oparciu o wybrane przykłady literackie.
- Ucieczka jako jeden z motywów literackich. Omów zagadnienie i porównaj w oparciu o wybrane przykłady.
- Wyrazić niewyrażalne. Omów funkcje symbolu na podstawie wybranych przykładów literackich.
- Podłe życie czy godna śmierć? Bohaterowie literaccy wobec trudnych wyborów. Zinterpretuj zagadnienie, odnosząc się do wybranych przykładów literackich.
- Portret gospodarza i sposoby jego kreowania w literaturze. Omów i porównaj na podstawie wybranych tekstów.