Spektakl „The Wave” w Teatrze Studio Buffo
Dnia 5 marca 2015 roku uczniowie klas: I LOL, II LOE i II LOL wraz z nauczycielami języka angielskiego: p. Agnieszką Kalinowską i p. Wojciechem Rogulskim i swoimi wychowawcami:p. Izabelą Zbrzeźniak, p. Agatą Zawadzką oraz p. Mariolą Mórawską wybrali się do Teatru Buffo w Warszawie.
Spektakl „The wave” przedstawiony był w języku angielskim. Mogliśmy obejrzeć historię nastolatków, którzy poddani zostali pewnemu eksperymentowi, przez swojego nauczyciela historii. Historyk próbował przybliżyć im atmosferę panującą przed II wojną światową. Jednak zwykły eksperyment zamienił się prawdziwy terror, a uczniowie znaleźli się pod dyktaturą nauczyciela.
Wspaniała gra anglojęzycznych aktorów w połączeniu z oprawą muzyczną, nadała całości wyśmienitego smaku. Wisienką na torcie było „wplątanie” w spektakl fragmentu filmu przedstawiającego przemówienie Adolfa Hitlera.
W drodze powrotnej wywiązała się dyskusja na temat spektaklu i jego istoty. Uważam, iż spektakl był cennym doświadczeniem, zarówno dla osoby, która nie często ma do czynienia z językiem angielskim i grą aktorską, jak również i dla nas – uczniów klas lingwistycznych, którzy w trakcie spektaklu mieli okazję posłuchać gry aktorskiej w języku angielskim oraz poczuć prawdziwą grę aktorską na prawdziwej scenie.
Dominik Bakuła kl. I LOL
W czwartek 5 marca wybraliśmy się na spektakl do warszawskiego teatru Studio Buffo. Nie było to zwyczajne przedstawienie, ponieważ mieliśmy przyjemność oglądać angielską interpretację powieści Mortona Rhue zaprezentowaną przez brytyjski zespół teatralny TNT Theatre Britain. Tytuł sztuki w reżyserii Paula Stebbingsa to „The Wave” – czyli „Fala”.
Utwór opowiadał o socjalistycznym eksperymencie przeprowadzonym w jednym z kalifornijskich liceów w latach 60-tych. Pan Jones – nauczyciel historii postanowił wcielić się w rolę dyktatora i wprowadzić ścisłą dyscyplinę na wzór nazistowskich organizacji.
Ku jego zdziwieniu uczniowie z entuzjazmem podporządkowali się żelaznym wymaganiom. Gdy doświadczyli autorytarnego sposobu wychowania, natychmiast ulegli manipulacji, twardym zasadom ograniczającym ich własną wolność.
Nastolatki z czasem coraz bardziej „wciągali” się w nowe doświadczenie pedagogiczne.
W ciągu zaledwie kilku dni objęło zasięgiem całą szkołę. Wtedy to uczniowie przejęli inicjatywę, powstała organizacja nazwana ”Trzecią Falą”, która zrzeszała coraz więcej młodych ludzi. Ustalono logo, okrzyk i umowny znak rozpoznawczy.
Ale pomysł zaczął wymykać się spod kontroli; uczniowie nie chcieli go zakończyć. Dochodziło do przemocy. Ten, kto myślał inaczej, był piętnowany, licealiści szpiegowali się nawzajem. Bito tych, którzy nie chcieli się przyłączyć.
Plan okazał się klęską. Ruch nie łączył już ludzi, a dzielił ich.
I wtedy trzeba było przerwać fatalny eksperyment…
Ostatnia scena była bardzo wymowna – doszło nawet do tego, że zginęli ludzie.
To refleksja o tym, jak wielki wpływ może mieć władza na człowieka, a także cenna lekcja zachowań społecznych.
Olga Karasiewicz kl. II LOE